SÅ mange søkere kan du forvente på stillingsannonsen din
Ved å skrive gode annonser som treffer og engasjerer relevant målgruppe godt, kan man øke søkermengden betydelig. Ettersom FINN jobb er den mest brukte markedsplassen for jobbannonser tar vi utgangspunkt i denne. La oss først se på noen nøkkeltall fra FINN jobb og deretter gå gjennom noen enkle tips for å optimalisere stillingsannonsene dine.
Nøkkeltall fra FINN jobb
- FINN jobb hadde 95 millioner besøk i løpet av ett år, med et gjennomsnitt på 3 minutter og 44 sekunder per besøk. Dette tilsvarer omtrent 1 time og 6 minutter per nordmann per år.
- I 2023 ble det utlyst rundt 150 000 stillingsannonser på FINN jobb, som utgjorde omtrent 300 000 stillinger.
- I gjennomsnitt mottok hver stillingsannonse 27 søkere (data fra de tre første kvartalene i 2023 for faste stillinger).
Eksempel på suksess
Ved å skrive gode annonser som treffer og engasjerer relevant målgruppe godt, kan man øke søkermengden betydelig.
Grafen under er hentet fra FINN jobb som viser at Vilect sine annonser innenfor stillingskategorien ‘salg’ har vesentlig flere klikk på annonsen enn andre annonser innenfor ‘salg’ og vesentlig mer enn snittet for alle stillinger på finn.no. Til og med mer enn de som har brukt ekstra synlighet gjennom Schibsted.

Hva bør du gjøre for å øke antall søkere?
For flere tips om hvordan du kan forbedre stillingsannonsene dine, kan du lese vår detaljerte artikkel her: https://www.vilect.com/blogg/2024/6/13/eksempel-p-en-effektiv-stillingsannonse
Med disse tipsene kan du øke antall søkere på dine stillingsannonser og finne den beste kandidaten for din virksomhet.
Lykke til med rekrutteringen!